Załęski Piotr dr hab.

Załęski Piotr

plen

dr mult. hab. Piotr Załęski, prof. ucz. – habilitacja w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce (2013, UW); doktoraty w dyscyplinach: etnologia (2009, UAM) i nauki o polityce (2006, UW); magisterium na kierunku politologia i nauki społeczne (1999, UW); ukończone studia podyplomowe w zakresie: etnologii (2005, UMK) i zarządzania oświatą (2001, AP w Siedlcach). Pracownik badawczo-dydaktyczny WNPiSM UW; członek: Katedry Historii Politycznej oraz Katedry UNESCO ds. publicznych i globalnych procesów zarządzania niematerialnym dziedzictwem kulturowym.

Obecnie: pełnomocnik Dziekana WNPiSM UW ds. reformy programów studiów (od 2024 r.); członek Rady WNPiSM UW (z wyboru od 2020 r.) oraz Rady Dydaktycznej WNPiSM UW (2020; od 2025 r.). Wcześniej m.in.: członek Rady Naukowej Dyscyplin Nauki o Polityce i Administracji oraz Nauki o Bezpieczeństwie UW (2023–2024), kierownik Studiów Euroazjatyckich Instytutu Nauk Politycznych UW (2015–2018), pełnomocnik Dyrektora INP UW ds. programu studiów euroazjatyckich i jego realizacji (2014–2016), kierownik Pracowni Kultury Politycznej INP UW (2010–2016), redaktor serii wydawniczej INP UW „Kultura i Polityka” (2012–2015), koordynator kształcenia pedagogicznego na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW (2005–2010).

Odpowiedzialny za koordynację egzaminu maturalnego z WoS-u w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej: matury według standardów wymagań (2011–2020), matury w formule 2015 (od 2015 r.), matury w formule 2023 (od 2023 r.). Wcześniej m.in.: kierownik zespołów CKE, m.in. do prac nad koncepcją matury z WoS-u, w tym informatorem maturalnym, w formule 2023 (2018–2022) czy w projekcie EFS mającym na celu stworzenie banku zadań do państwowego egzaminu eksternistycznego z WoS-u (2013–2015); współpracownik: MEN/MEiN (m.in. jako koordynator zespołu ekspertów do prac nad tworzeniem podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie WoS-u w latach 2016–2018), Ośrodka Rozwoju Edukacji (2019–2022, m.in. w projekcie Vademecum Nauczyciela), Instytutu Badań Edukacyjnych (2021, jako kierownik zespołu ds. jednej z kwalifikacji uregulowanych), Polskiego Towarzystwa Historycznego (2022–2023, w projekcie Historia dla społeczeństwa), Centrum Badań Polityki Europejskiej Akademii Wymiaru Sprawiedliwości (2024, jako ekspert ds. metodyki oraz programów i projektów edukacyjnych). Sekretarz naukowy Komitetu Głównego Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym (2013–2014); nauczyciel przedmiotów humanistycznych i społecznych w szkołach średnich (LO, LOdD, LT, LP, T, G; 1997–2007); współautor podręczników szkolnych do WoS-u (2002, 2005) i podstaw przedsiębiorczości (2003). Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej „za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania” (2016).

Kierownik projektu badawczego habilitacyjnego pt. Tradycyjna kultura polityczna. Nieformalne więzi społeczne jako podstawa wartości i postaw społeczno-politycznych oraz zachowań politycznych w Kirgistanie na tle Azji Centralnej (2009–2011, MNiSW/NCN); wykonawca projektu badawczego pt. Etnopolityczne uwarunkowania funkcjonowania elity władzy politycznej w Azji Centralnej (2007–2008, MNiSW, kierownik: T. Bodio). Recenzent grantów MNiSW (2009–2010); opiekun merytoryczny trzech grantów doktoranckich NCN (2011–2023). Dwoje wypromowanych doktorów w zakresie: nauk o polityce (2015) oraz nauk o polityce i administracji (2019).

Uczestnik „niezamawianych” międzynarodowych programów badawczych, m.in.: kierownik projektu pt. Tożsamość i pamięć historyczna w Azji Centralnej (2012–2014), współkierujący projektem pt. Kirgistan: problemy kulturowe i społeczno-polityczne (2009–2011), uczestnik programu pt. Współczesna Azja Centralna (1999–2009; kierownik: T. Bodio). Współpracownik naukowy Instytutu Filozofii i Badań Polityczno-Prawnych Narodowej Akademii Nauk Republiki Kirgiskiej (starszy: 2008–2012, wiodący: 2012–2018), profesor wizytujący w Akademii Zarządzania Publicznego przy Prezydencie Republiki Kirgiskiej (Katedra UNESCO Demokracji w Społeczeństwie Wieloetnicznym i Multikulturowym; 2010–2011).

Członek redakcji kwartalnika „Społeczeństwo i Polityka. Pismo edukacyjne” (2004–2016), w tym sekretarz redakcji (2004–2007) oraz z-ca redaktora naczelnego (2012–2016). Członek: Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej oraz European Society for Central Asian Studies. Ostatnia konferencja: 28th Annual Conference of Central European Political Science Association, Kowno 2024.

Jednostka 

Katedra Historii Politycznej

3 ostatnie publikacje:

  • Ł. Zamęcki, P. Załęski, How Right-Wing Populists Influence Citizenship Education—Evidence from Poland,East European Politics and Societies: and Cultures” 2023, vol. 37, nr 4, s. 1314–1336; DOI: 1177/08883254221144710 (JCR).
  • P. Załęski, Mniejszościowe grupy etniczne w Polsce w egzaminach doniosłych – przykład arkuszy maturalnych z wiedzy o społeczeństwie z lat 2005–2023, „Lud” 2023, t. 107, s. 77–109; DOI: 10.12775/lud107.2023.03. (Scopus).
  • W. Jakubowski, P. Załęski, Atlas system rządów III Rzeszy Niemieckiej. Instytucje władzy. Tom IV: Terytoria okupowane i struktury zależności, Warszawa 2024, 380 s., Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR ISBN 978-83-8209-284-4.

 

Zainteresowania badawcze 

  • socjalizacja polityczna i edukacja obywatelska w Polsce XX i XXI wieku;
  • polityka edukacyjna państwa i diagnostyka edukacyjna;
  • obrazy społeczeństwa, kultury i władzy w Azji Centralnej w dyskursach zewnętrznych;
  • tożsamości kulturowe, w tym problematyka pamięci historycznej, w Polsce i na obszarze poradzieckim;
  • kultura polityczna w Polsce i Azji Centralnej, w tym dyskursy elit i grup zmarginalizowanych;
  • historia instytucji politycznych Azji Centralnej i Europy Środkowo-Wschodniej.

Prowadzone przedmioty

 

X