„Obiekt D14” – innowacyjna dydaktyczna gra komputerowa z zakresu cyberbezpieczeństwa

Visit of a delegation of parliamentarians from Indonesia on the WNPiSM UW
July 11, 2025
Essay or film contest devoted to the European Union’s external policies
August 21, 2025

Polish English

Tajemnicza nazwa „Obiekt D14” to innowacyjna gra komputerowa, która została wykonana w ramach pracy magisterskiej na kierunku cyberbezpieczeństwo na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Autorem pracy jest mgr Kamil Muszyński.

Z satysfakcją informujemy, że Pan Kamil Muszyński obronił pracę napisaną pod kierunkiem dr. inż. Dariusza Jarugi i mgr. inż. Piotra Celińskiego (Katedra Technologii Informacyjnych), z wynikiem celującym!

Zawartość merytoryczna gry oparta została na aktualnych raportach oraz analizach dotyczących bezpieczeństwa informatycznego, a cały proces jej powstania – obejmujący scenariusz i reżyserię gry, programowanie, produkcję dźwięku, kreację zagadek oraz testy – przeprowadzono w oparciu o najnowsze badania naukowe i sprawdzone praktyki projektowania gier komputerowych.

Badania przeprowadzone w toku realizacji projektu potwierdziły, że „Obiektu D14” jest skutecznym narzędziem edukacyjnym. Uczestnicy, którzy ukończyli grę, osiągali lepsze wyniki w testach wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa, a także wykazywali się większą znajomością specjalistycznych pojęć i lepszym rozumieniem realnych zagrożeń w obszarze cyber.

Warto zaznaczyć, że w ramach pracy skupiono się nie tylko na walorach dydaktycznych, lecz także na zapewnieniu graczom wysokiej wartości rozrywkowej. Gra integruje realistyczne emocje, moralne dylematy i angażujące zagadki, odpowiadając tym samym na współczesne wyzwania edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa. Gra wyróżnia się również poziomem dopracowania i dbałością o detale, nie ustępując pod tym względem komercyjnym produkcjom. Gra działa płynnie, jest dopracowana i szybko zapewnia jej uczestnikowi pełną imersję w fabułę gry. Muzyka w tle jak i poczucie humoru postaci w niej występujących nadają tej produkcji niepowtarzalny klimat. Na przejście całej gry trzeba poświęcić od 3 do 4 godzin, w trakcie których realizowane są zadania praktyczne o zróżnicowanym stopniu trudności.

Warto także zwrócić uwagę, że praca mgr Kamila Muszyńskiego, wpisuje się w badania naukowe, których wyniki realnie wpływają na otoczenie społeczne i gospodarcze – w tym przypadku wpływ jest znaczny.  „Obiekt D14”  stanowi istotny wkład w popularyzację cyberbezpieczeństwa oraz rozwój nowoczesnych, angażujących metod nauczania. Doświadczenia zdobyte przy powstawaniu gry mogą służyć jako inspiracja dla osób zajmujących się projektowaniem narzędzi edukacyjnych, zarówno w środowisku akademickim, jak i komercyjnym.

Serdecznie gratulujemy autorowi oraz wszystkim osobom zaangażowanym w realizację tego innowacyjnego projektu. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z grą, tym bardziej, że wakacyjny czas temu sprzyja, a podnoszenie kompetencji osobistych z zakresu cyberbezpieczeństwa jest aktualnie bardzo pożądane.

Gra „ObiektD14” jest dostępna pod adresem: https://obiektd14.pl/

Intro do gry jak i pełna ścieżka dźwiękowa jest dostępna na kanale YouTube pod adresem: https://youtube.com/@obiekt-d14

 

 

X