dr Robert Staniszewski – doktor nauk humanistycznych (2005), adiunkt (2005). Związany z Instytutem Nauk Politycznych, a następnie Katedrą Socjologii Polityki i Marketingu Politycznego Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.
W latach 1991-1996 studiował na Uniwersytecie Warszawskim na kierunkach Politologia i Nauki Społeczne oraz Zarządzanie. W trakcie studiów brał udział m.in. w międzynarodowym projekcie badawczym „My i Europa” zainicjowanym przez Komitet Badawczy Edukacji Politycznej (RCPE) działający w ramach Międzynarodowego Towarzystwa Nauk Politycznych (IPSA). W latach 1994-1996 uzyskał stypendium Ministra Edukacji Narodowej za wysokie wyniki w nauce i szczególne osiągnięcia w pracy naukowej. W 1996 roku przygotował, a następnie obronił pracę magisterską „Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów społecznych”. W 1996 roku otrzymał nagrodę Dziekana Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego za ukończenie studiów z wyróżnieniem oraz Diploma Honorificum przyznany przez J.M. Rektora oraz Senat Uniwersytetu Warszawskiego. Po zakończeniu studiów magisterskich kontynuował edukację na studiach doktoranckich na Uniwersytecie Warszawskim, które ukończył w 2000 roku. W 2004 roku złożył rozprawę doktorską „Społeczna percepcja prywatyzacji w Polsce w latach 1990 – 2000”. W 2005 roku uzyskał z wyróżnieniem stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Po zakończeniu studiów doktoranckich w 2000 roku został zatrudniony na stanowisku asystenta w Instytucie Nauk Politycznych Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, a następnie od 2005 na stanowisku adiunkta.
Aktualnie jest pracownikiem badawczo-dydaktycznym zatrudniony w Katedrze Socjologii Polityki i Marketingu Politycznego Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest twórcą oraz zarządzający międzyuczelnianym Labem badawczym (networking), który realizuje projekt „Społeczna percepcja zjawisk i procesów w okresie transformacji systemowej w Polsce”. W ramach ww. projektu zrealizował cykl badań dotyczących „Społecznej percepcji migrantów, uchodźców z Ukrainy oraz działań podejmowanych przez rząd”. Jest również członkiem zespołów badawczych zajmujących się m.in.: Państwem wobec ważnych procesów społecznych; Socjologicznymi i psychologicznymi uwarunkowaniami zmian świadomości społecznej Polaków w okresie transformacji systemowej; Legitymizacją transformacji i sytemu politycznego w Polsce; Polityką gospodarczą; Przekształceniami własnościowymi; Problematyką wartości etycznych sfery publicznej; Metodologią badań społecznych; Metodologią badań systemu politycznego, treści i procedur w polityce; Opinią publiczną oraz Społeczną percepcją migrantów i uchodźców.
Autor licznych artykułów naukowych, analiz, ekspertyz oraz referatów opracowanych na zlecenie ministerstw, instytucji sektora publicznego oraz firm komercyjnych. Prelegent oraz ekspert m.in. Komisji Europejskiej, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Związku Banków Polskich, Związku Polskiego Leasingu, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Enterprise Europe Network.
Stypendysta: Ministra Edukacji Narodowej, Open Society Institute (Budapest), Westminster Fundation for Democracy (London), Fundacji Stefana Batorego (Warszawa), Stefan Batory Trust (Oxford). Absolwent pierwszej edycji szkoły dla liderów społeczno-politycznych.
Członek Rady Naukowej Dyscyplin Nauki o Polityce i Administracji oraz Nauki o Bezpieczeństwie.
Zainteresowania badawcze
Socjologia polityki, Obrót gospodarczy w Polsce, Transformacja systemowa oraz przekształcenia własnościowe w Polsce, Migracje, Polityka migracyjna, Metodologia badań społecznych oraz marketingowych, Opinia publiczna, Analiza danych społecznych, Marketing polityczny oraz zarządczy, Promocja i reklama w sektorze publicznym oraz prywatnym, Zarządzanie i planowanie marketingowe.
Jednostka
Katedra Socjologii Polityki i Marketingu Politycznego
3 ostatnie publikacje:
Staniszewski R., Społeczna percepcja uchodźców z Ukrainy, migrantów oraz działań podejmowanych przez rząd Mateusza Morawieckiego – raport z badania opinii publicznej, DOI: 10.13140/RG.2.2.17930.34243, ResearchGate 2022.
Staniszewski R., Społeczna percepcja migrantów oraz działań podejmowanych przez rząd Mateusza Morawieckiego oraz podległe służby na obszarze przygranicznym z Białorusią – raport z badania opinii publicznej, DOI: 10.13140/RG.2.2.31059.25128/1, ResearchGate 2022.
Staniszewski R., Przedsiębiorczy „cwaniacy”? – przedsiębiorczość w Polsce oraz społeczna percepcja przedsiębiorców w trakcie pandemii COVID-19 oraz okresie bezpośrednio ją poprzedzającym, Studia Politologiczne, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2021, vol. 62, s. 143-157.