Tajemnicza nazwa „Obiekt D14” to innowacyjna gra komputerowa, która została wykonana w ramach pracy magisterskiej na kierunku cyberbezpieczeństwo na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Autorem pracy jest mgr Kamil Muszyński.
Z satysfakcją informujemy, że Pan Kamil Muszyński obronił pracę napisaną pod kierunkiem dr. inż. Dariusza Jarugi i mgr. inż. Piotra Celińskiego (Katedra Technologii Informacyjnych), z wynikiem celującym!
Zawartość merytoryczna gry oparta została na aktualnych raportach oraz analizach dotyczących bezpieczeństwa informatycznego, a cały proces jej powstania – obejmujący scenariusz i reżyserię gry, programowanie, produkcję dźwięku, kreację zagadek oraz testy – przeprowadzono w oparciu o najnowsze badania naukowe i sprawdzone praktyki projektowania gier komputerowych.
Badania przeprowadzone w toku realizacji projektu potwierdziły, że „Obiektu D14” jest skutecznym narzędziem edukacyjnym. Uczestnicy, którzy ukończyli grę, osiągali lepsze wyniki w testach wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa, a także wykazywali się większą znajomością specjalistycznych pojęć i lepszym rozumieniem realnych zagrożeń w obszarze cyber.
Warto zaznaczyć, że w ramach pracy skupiono się nie tylko na walorach dydaktycznych, lecz także na zapewnieniu graczom wysokiej wartości rozrywkowej. Gra integruje realistyczne emocje, moralne dylematy i angażujące zagadki, odpowiadając tym samym na współczesne wyzwania edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa. Gra wyróżnia się również poziomem dopracowania i dbałością o detale, nie ustępując pod tym względem komercyjnym produkcjom. Gra działa płynnie, jest dopracowana i szybko zapewnia jej uczestnikowi pełną imersję w fabułę gry. Muzyka w tle jak i poczucie humoru postaci w niej występujących nadają tej produkcji niepowtarzalny klimat. Na przejście całej gry trzeba poświęcić od 3 do 4 godzin, w trakcie których realizowane są zadania praktyczne o zróżnicowanym stopniu trudności.
Warto także zwrócić uwagę, że praca mgr Kamila Muszyńskiego, wpisuje się w badania naukowe, których wyniki realnie wpływają na otoczenie społeczne i gospodarcze – w tym przypadku wpływ jest znaczny. „Obiekt D14” stanowi istotny wkład w popularyzację cyberbezpieczeństwa oraz rozwój nowoczesnych, angażujących metod nauczania. Doświadczenia zdobyte przy powstawaniu gry mogą służyć jako inspiracja dla osób zajmujących się projektowaniem narzędzi edukacyjnych, zarówno w środowisku akademickim, jak i komercyjnym.
Serdecznie gratulujemy autorowi oraz wszystkim osobom zaangażowanym w realizację tego innowacyjnego projektu. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z grą, tym bardziej, że wakacyjny czas temu sprzyja, a podnoszenie kompetencji osobistych z zakresu cyberbezpieczeństwa jest aktualnie bardzo pożądane.
Gra „ObiektD14” jest dostępna pod adresem: https://obiektd14.pl/
Intro do gry jak i pełna ścieżka dźwiękowa jest dostępna na kanale YouTube pod adresem: https://youtube.com/@obiekt-d14