W tym semestrze uruchomiliśmy na Wydziale we współpracy z badaczami z Uniwersytetu Genewskiego przedmiot
Introduction to Philanthropy and International Organisations: from social awareness to social leadership.
Kurs na WNPiSM UW prowadzi i koordynuje mgr Anita Budziszewska (Katedra Dyplomacji i Instytucji Międzynarodowych), we współpracy z prof. Giuseppe Ugazio (Uniwersytet Genewski).
Współpraca ma charakter gościnnej obecności i wykładów badaczy i studentów z obydwu stron na kursach uruchomionych odrębnie w obydwu uczelniach. Pierwsza część spotkań (ok. 15 godzin) ma formułę łączoną, teoretyczną. Obecni są wykładowcy obydwu uczelni i studenci z obydwu stron (ok 70-80 osób, formuła hybrydowa).
W zależności od problematyki spotkania wykład dla wszystkich studentów prowadzi wykładowca danej uczelni (np. prof Ugazio: „Why people give”, mgr Anita Budziszewska:„Culture and Philanthropy”) oraz prowadzona jest wspólna dyskusja.
Kurs jest realizowany w podwójnej formule: wykładowej (teoretycznej) i warsztatowej (praktycznej). Wśród zaproszonych praktyków są eksperci z organizacji międzynarodowych, m.in. z ONZ.
Na Uniwersytecie w Genewie przy współpracy School of Economics and Management (GSEM), the Institute of Finance (GFRI), the Geneva Centre for Philanthropy (GCP) oraz – Genevensis Communications, od tego roku uruchomiono również studium dla specjalistów i praktyków z organizacji międzynarodowych – więcej informacji o inicjatywie na stronie magazynu ONZ, UN Today: https://untoday.org/unige-new-course_strategic-operational-philanthropy/. Program w Genewie współkoordynuje prof. Giuseppe Ugazio.
Prof. Giuseppe Ugazio
Afiliacja akademicka: Geneva Finance Research Institute, Geneva Center for Philanthropy; Foundations Edmond de Rothschild Chair in Behavioral Philanthropy (Katedra Filantropii Behawioralnej).
Wykładowca również na Uniwersytecie Harvarda, gdzie ukończył także naukowy staż podoktorski (2016-2018). Posiada dwa doktoraty: z filozofii i neuroekonomii, jest behawiorystą badającym mechanizmy neuropsychologiczne, które kierują złożonymi ludzkimi zachowaniami społecznymi. Za pomocą interdyscyplinarnych metod eksperymentalnych bada mechanizmy kontroli afektywnej, poznawczej i behawioralnej, które wspierają podejmowanie decyzji społecznych. W szczególności jego badania koncentrują się na zrozumieniu, w jaki sposób mechanizmy decyzyjne konkurują ze sobą i oddziałują na siebie, aby kierować wyborami związanymi ze wartościami moralnymi, uczciwością i przestrzeganiem norm. Wybrane ostatnie publikacje: Changing social norm compliance with noninvasive brain stimulation, CC Ruff, G Ugazio, E Fehr, ‘Science’ 342 (6157), 482-484; The role of emotions for moral judgments depends on the type of emotion and moral scenario. G Ugazio, C Lamm, T Singer, ‘Emotion’ 12 (3), 579; Increasing honesty in humans with noninvasive brain stimulation. MA Maréchal, A Cohn, G Ugazio, CC Ruff, ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’ 114 (17), 4360-4364; Are empathy and morality linked? Insights from moral psychology, social and decision neuroscience, and philosophy. G Ugazio, J Majdandžić, C Lamm, ‘Empathy in morality’, 155-171; Practical implications of empirically studying moral decision-making, N Heinzelmann, G Ugazio, P Tobler,’ Frontiers in neuroscience’ 6, 94; Binding oneself to the mast: stimulating frontopolar cortex enhances precommitment. A Soutschek, G Ugazio, MJ Crockett, CC Ruff, T Kalenscher, PN Tobler. ‘Social cognitive and affective neuroscience’ 12 (4), 635-642/
Krótkie wprowadzenie do problematyki kursu:
W ciągu ostatnich dwudziestu lat filantropia stała się coraz ważniejszą częścią naszego społeczeństwa. W obliczu wyzwań przed jakimi stoimy, filantropia odgrywa istotną rolę w przyczynianiu się do ogólnego postępu i osiągania wyników wskazanych między innymi w Celach Zrównoważonego Rozwoju (SDGs).
Kurs będzie wspierał studentów w zagłębieniu się w świat filantropii, odpowiedzialności społecznej i pracy instytucji, których celem jest rozwój społeczny. Kurs dzieli się na dwie części – teoretyczną i warsztatową. Podczas części teoretycznej studenci będą mieli okazję zapoznać się z pojęciem filantropii (operacjonalizacja i konceptualizacja), jej możliwościami i wyzwaniami. Podczas części praktycznej studenci poznają wewnętrzną pracę organizacji oraz osoby odpowiedzialne za koordynację globalnych i lokalnych programów na rzecz rozwoju (zajęcia z praktykami). Przedmiot oferuje całościowe spojrzenie na pomoc, rozwój społeczny oraz ma na celu budowanie postawy osoby odpowiedzialnej społecznie.
Pod koniec kursu studenci powinni: 1. Mieć ogólną wiedzę na temat istotnych aspektów filantropii z perspektywy działalności organizacji międzynarodowych (perspektywa globalna, regionalna i lokalna) 2. Rozpoznawać kluczowe sektory, wyzwania i możliwości w obszarze filantropii 3. Być świadomym kontekstów etycznych, prawnych, politycznych i społecznych leżących u podstaw filantropii.